home
kunstuitleen
archief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TUSSEN LICHT EN DONKER

Fotograaf Gerard Slegers fotografeerde 75 Noord-Brabantse kunstenaars.

Presentatie boek 1 juni 2024 in de Kruisruimte in Eindhoven

Meer info op https://tussenlichtendonker.nl/Home/

 

 

Bespreking van de tentoonstelling Natura Artis Magistra,
met schilderijen van Marianne van Hest, Lex van Lith en Jan Radersma

 

De natuur als leermeesteres in de kunstcollectie van de Tilburgse universiteit

Natuur speelt op meerdere manieren een belangrijke rol op de Tilburgse universiteit. In onderzoek, bij de ontwikkeling en het beheer van de campus en ook in de kunstcollectie. Marianne van Hest, Lex van Lith en Jan Radersma laten op een expositie met uiteenlopend werk zien dat natuur, in de brede zin van het woord, nog altijd een belangrijk motief voor kunstenaars is.
door Pieter Siebers

Een campus is een veld, althans dat is de betekenis van dat woord in het Latijn. De campus van de universiteit van Tilburg was tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw zo’n open veld, een landelijke uithoek ten westen van de binnenstad, begroeid met gras en heide. In de jaren tachtig maakte Herman Brood op de intussen bebouwde campus een schilderij met een titel die verwijst naar de historie van het gebied dat nu deel uitmaakt van de wijk De Reit: ‘Waar eens de boterbloempjes bloeiden’. Dit werk bevindt zich tegenwoordig in de bestuursvleugel van de universiteit.

De groene campus is een soort maatstaf geworden
De natuur heeft vanaf het moment dat de universiteit naar deze campus verhuisde een vitale rol gespeeld. Architect Jos Bedaux betrok bij het ontwerp van zijn eerste gebouw de landschapsarchitect Pieter Buys, waardoor de instelling van meet af in een parkachtige omgeving verkeerde. Die groene campus is een soort maatstaf geworden, een toetssteen bij de uitbreiding en ontwikkeling van het gebied. En, zo zullen we zien, de betrekking tot de natuur speelt eveneens een rol in de kunstcollectie van de universiteit en in tentoonstellingen zoals de huidige met werk van Marianne van Hest, Lex van Lith en Jan Radersma.


Lex van Lith, Jan Radersma en Marianne van Hest

Een in dit verband kenmerkende spreuk en tevens de titel van een kunstwerk van Rob Moonen in het Goossensgebouw op de campus is ‘Natura artis magistra’, de natuur is de leermeesteres van kunst en wetenschap (‘ars’ kan in het Latijn beide betekenissen hebben). De spreuk lijkt zijn wortels te hebben in de antieke cultuur. Het belangrijkste werk van de Griekse wijsgeer Epicurus (341-270 voor Christus) bijvoorbeeld draagt in vertaling de titel ‘Over de natuur’. Een versie daarvan in drie boekrollen is teruggevonden in de Villa dei Papyri in Herculaneum, de plaats die in 79 na Christus samen met Pompeï ten gronde ging door natuurgeweld, bedolven onder lava en as uit de vulkaan Vesuvius. In het werk betoogt Epicurus wat menig antiek denker vond, dat de natuur de mens tot voorbeeld dient.

Wisselen Perspectief op de natuur
Dat perspectief zien we pas goed terug aan het einde van de achttiende eeuw, wanneer in de natuurfilosofie van de Duitse wijsgeer Hegel (1770-1831) de mens wordt beschouwd als deelgenoot van de natuur. De natuur dient niet onderworpen of beheerst te worden, eerder is zij een voorwaarde voor menselijk leven. Die opvattingen zijn ook aanwijsbaar in twee, vrij tegengestelde landschappen uit die periode die in kunsthistorische zin bekend staat als de Romantiek. Het ene schilderij is van de hand van de Engelsman Thomas Gainsborough (1727-1788) die in 1770 een portret schilderde van Robert Andrews en zijn vrouw Francis. Het ordentelijke landschap, dat het leeuwendeel van het schilderij bepaalt, is ontegenzeglijk de uitdrukking van een beheerst landschap, een economisch bezit in een tijd waarin de landadel prominent was.


Thomas Gainsborough • Mr and Mrs Andrews • 1748-1949

Robert Andrews is klaarblijkelijk de bezitter van het geheel, met aan zijn voeten een hond en in zijn handen een geweer. In een In Memoriam bij het overlijden van Gainsborough lezen we: ‘Nature was his teacher and the woods of Suffolk his academy’. Echter, het landschap is hier niet alleen een elegant, pastoraal decor – zoals het dat eeuwenlang in de schilderkunst was geweest – maar het heeft uitdrukkelijk ook een tweede betekenis. In commentaren werd erop gewezen dat Gainsborough zich vaak kritisch uitliet over de vermogende klasse van Engeland, en dat het landschap met zijn velden en korenschoven opgevat diende te worden als een vorm van kritische reflectie daarop.

Het andere schilderij dat illustreert hoezeer het landschap in de Romantiek betekenisvol werd is ‘Mönch am Meer’ dat de Duitse kunstenaar Caspar David Friedrich (1774-1840) in 1810 toonde tijdens een expositie in Berlijn. Het is een zeegezicht met een ongewoon lage horizon waar op een duinrug een monnik uitziet over de schier oneindige ruimte voor hem. Het is een voorbeeld van de zogenoemde ‘Rückenfigur’ die bij Friedrich vaak voorkomt en gezien wordt als een motief om de beschouwer mee te nemen in de contemplatie. Klein en nietig ziet de figuur uit over de ontzaglijke verte voor hem, onderdeel van de Schepping. Het werk van Friedrich werd meteen bekritiseerd, juist vanwege die enorme leegte.


Casper David Friedrich • Mönch am Meer • 1808 – 1810

De esthetische kwaliteit, eeuwenlang de toetssteen voor een kunstwerk, was niet langer de enige meetlat. Betekenis gaat een rol spelen, de visie van de kunstenaar, het persoonlijke idee achter het werk wordt een fundamenteel onderdeel ervan. Het landschap ontwikkelt zich in korte tijd van een ondergeschikt genre tot een drager van betekenissen. Je zou het een paradigma kunnen noemen, een opvatting over beeldende kunst die tot op de dag van vandaag actueel is.

Een afscheid van de ongerepte natuur
Dat met die opvatting grote verschillen optraden tussen de benaderingen van de diverse kunstenaars, spreekt voor zich. De verhouding tussen kunst en wetenschap speelde daarbij een vitale rol, in een periode waarin techniek en industrialisatie het wereldbeeld deden kantelen. Voor nogal wat kunstenaars, dichters en musici uit de Romantiek betekende dat een afscheid van de ongerepte natuur, van het concept van een Schepping waarbij het landschap en God samenvielen. Voor anderen opende het wetenschappelijk perspectief van bijvoorbeeld geologen een heel andere horizon op de natuur die nu niet alleen kenbaar was door de waarneming, maar ook via kennis van een complex systeem, van een proces van evolutie. Kunst en wetenschap, schoonheid en waarheid: ze leken in die periode vaak tegengesteld, maar ook raakten en inspireerden ze elkaar. Ze sloten elkaar niet uit.
Bij deze schets in vogelvlucht dient niet uit het oog verloren te worden dat er eerdere ontwikkelingen van verwetenschappelijking in de kunst aanwijsbaar zijn, zoals de komst van het driedimensionale perspectief in de vijftiende eeuw en de botanische kennis die zich uit in menig zeventiende-eeuws Hollands landschap. In de negentiende eeuw echter vindt de beslissende ommekeer plaats waar het gaat om de rol van de kunstenaar en de betekenis van de natuur die we terugzien in het werk van de drie kunstenaars in de tentoonstelling ‘Natura Artis Magistra’.

Lex van Lith
Nemen we het werk van Lex van Lith (Eindhoven 1957) dan zien we een kleurenpalet waarin zich ontegenzeglijk de natuur manifesteert. Zijn schilderijen zijn een poging om op dat tweedimensionale doek een parallel te vinden voor die complexe natuur, een uitdrukking van dat organisch geheel met een vrijwel ongrijpbare dynamiek. Van landschappen kun je in het geval van Van Lith niet spreken. Die immers zijn te typeren als het blikveld van de mens, binnen een horizon, een kader. Van zoiets als het wetenschappelijk perspectief, dat de Renaissancemens een zekere ‘beheersing’ van de wereld verleende, maakt hij geen gebruik. Zo’n methode zou zijn blikveld beperken, dat gericht is op heelheid.


Lex van Lith • Zonder titel • olieverf op linnen • 180 x 180 cm

Onderwerp, materie en proces zijn bij Van Lith sterk verbonden, waarbij de doeken op te vatten zijn als een voorlopig resultaat. Gestolde versies van een niet aflatend proces, een geschilderd equivalent van transformatie, van de permanente wisseling – of dat nu kleuren zijn, per dag, per jaar, het proces groei en wederkeer of de verandering van stemmingen. Hij stelt zich voor een even hoge als complexe opgave en zijn schilderijen kun je ook beschouwen als de uitdrukking van dat proces. Ferme gebaren, gevoelige penseelstreken, zachte, dansende kleuren – met elkaar zoekend naar wat wellicht de kern is, of op zijn minst naar een balans.


Lex van Lith • Zonder titel • olieverf op linnen • 100 x 120 cm

De werken van Van Lith zouden niet kunnen bestaan zonder het natuurbegrip waarin waarneming noch kennis ontbreken. Landschappen zijn het niet, maar ze vertegenwoordigen die brede blik op het concept natuur. Ze bieden geen zicht op een reëel bestaand natuurlijk geheel, maar ze zijn er wel aan ontleend en ze hebben betrekking op de beleving, op de ervaring, op de verwerking. Dit begrippenpaar schraagt mogelijk datgene waar het Lex van Lith om gaat: een onophoudelijke, consistente poging tot doorgronding, maar toch ook tot eenwording.

Jan Radersma
De werken van Jan Radersma (Jakarta 1948) zijn op het eerste gezicht kale landschappen, met enkele lijnen getroffen in hun ogenschijnlijke leegte. Mensen tref je er niet aan, maar ook naar bomen, struiken of enig struweel is het zoeken. Het kenmerk is afwezigheid, zij het dat die enkele streep of lijn altijd het vermoeden oproept van een horizon, een waterloop, contouren van een berg. Het zijn geen bestaande landschappen, het zijn aan de natuur schatplichtige constructies die dienst doen als drager van emoties, van herinneringen. Radersma is geen wandelaar, zoals veel van Duitse en Engelse romantici dat waren, maar beleving is voor hem een essentieel begrip. De landschappen vervoeren hem, nemen ons mee in het verlangen om evenwicht aan te brengen, balans, of harmonie. Begrippen overigens die zich in de moderne tijd zelf zijn gaan kenmerken – door vooral afwezigheid.


Jan Radersma • Polder • mixed media op karton • 24 x 24 cm

De eenvoud van de werken, hoe klein of groot ze ook zijn, is dan ogenschijnlijk in die zin dat in deze landschappen een rijkdom schuilgaat van observaties, herinneringen, indrukken en ook emoties. Het zijn imaginaire landschappen waarin de onrust van hart en geest wordt bezworen. De neiging bestaat om de werken als abstract te beschouwen, maar ze kunnen niet zonder enige figuratie, een betrekking met de reële wereld.


Jan Radersma • Pokok • mixed media op doek • 40 x 50 cm

Die wereld blijkt groter dan je op het eerste gezicht denkt. Wanneer je bij de lage horizonnen en donkere luchten de beroemde dichtregels van Hendrik Marsman voor de geest haalt, die traag brede rivieren door een oneindig landschap zag gaan. In het geval van Jan Radersma zijn er twee aspecten die duiden op een breder perspectief: de vaak terugkerende, bijzondere okertinten en de on-Hollandse, her en der aanwezige bergketens. Ook wie niet weet dat de kunstenaar in voormalig Nederlands-Indië geboren is, waar hij zijn vroegste jeugd doorbracht, zou een vermoeden kunnen krijgen van een oriëntaalse invloed. Die vertaalt zich in een zekere weemoedigheid, een geschilderde poging tot het herstel van een verbroken contract. 

Marianne van Hest
Marianne van Hest (Tilburg 1956) is een wandelaar die in velden, bossen of langs oevers een nauwgezette observatie paart aan het besef van vergankelijkheid. In haar schilderijen doemen niet voor niets vaak lelies en magnolia’s op, bloemen waarbij schoonheid en verval in elkaars verlengde liggen. De laatste jaren is Van Hest gaandeweg meer aandacht gaan besteden aan de flora en fauna die vrijwel nooit het onderwerp van schilderkunst hebben gevormd: kleine veldbloemen, onkruid, uitstervende plantensoorten.


Marianne van Hest • De Onaanzienlijken V • olie op doek • 130 x 100 cm

Deze ‘onaanzienlijken’ ziet zij als representanten van eenvoud, een weinig gezien aspect van natuur. Groeivormen waaraan het menselijk oog ook al gauw voorbij gaat, maar die een onlosmakelijk deel zijn van een groter geheel, van een soort van onderliggend plan. Om die reden ogen de natuurlijke vormen in haar werk enigszins tastend, of duister, met een onbestemde aantrekkingskracht. Haar werkwijze draagt daaraan sterk bij: een ondergrond die uit ontelbaar veel lagen bestaat en een schier eindeloos proces van schilderen, schrappen, aanvullen, verwerpen; groei en verval in zichzelf. Haar landschappen zijn bovendien geschilderd in wat heet een atmosferisch perspectief, waarmee kleur de bepalende factor is om een indruk van diepte te suggereren. De toon is bij Van Hest steeds aards en ingetogen, om zo een decor te schetsen voor haar toonbeelden van kwetsbaarheid en vergankelijkheid.


Marianne van Hest • De Oevers IV • mixed media op pvc • 25 x 50 cm

Vergelijkbaar zijn haar schetsen van oeverlandschappen die zich kenmerken door spiegelingen van bijvoorbeeld bomen en struiken. Spiegeling is een klassiek symbool voor vanitas (ijdelheid) en bij Van Hest wordt het water in die zin een metafoor voor vergankelijkheid, voor de tijdelijkheid – ook van de betoverende, zinsbegoochelende schoonheid. Haar schilderijen zijn evenzeer op te vatten als een ode aan de natuur als een reflectie erop. Afstand en nabijheid wedijveren met elkaar.

Grote verwantschap tussen kunstwerken
De werken van deze drie kunstenaars lopen, zo laat deze tentoonstelling zien, zowel stilistisch als thematisch sterk uiteen, maar hebben toch een grote verwantschap. Het gaat allereerst om kunstwerken die uitdrukking geven aan een hoger streven, die vorm geven aan de betrekking met de natuur die de kunstenaars – in directe of indirecte zin – ervaren. Er is bij geen van de drie sprake van zoiets als grip kunnen krijgen op het fenomeen, van een poging om iets te verklaren. Eerder is het zo dat ze alle drie trachten om aan die natuur iets te onttrekken: een motief, een besef, een enkele vorm, een beweging, een element dat zich vervolgens verzelfstandigd.


Marianne van Hest • De Oevers V • mixed media op pvc • 25 x 50 cm

Vertraging is eveneens een bindend element. Voor de werken is tijd nodig, wat een soms weerbarstig proces met zich meebrengt. Dat is nodig om een uitdrukking te vinden voor wat gezien of beleefd is. Het is niet alleen een parallel tussen deze drie kunstenaars, het is ook een wezenlijk aspect van de verbinding tussen kunst en wetenschap, disciplines waar de natuur een blijvend belangrijke leermeesteres blijkt.

‘Natura Artis Magistra’ tot en met 12 juli 2024 in de aula van het Cobbenhagengebouw Tilburg University.
Open op werkdagen tussen 08.00 en 22.00 uur.
Bij de tentoonstelling verschijnt een kleine publicatie, o.a. gratis verkrijgbaar bij de secretariaatskamer C03.


lexvanlith.nl
janradersma.com
mariannevanhest.nl

Pieter Siebers is kunsthistoricus en was tot voor kort verantwoordelijk voor het academisch erfgoed van Tilburg University. Hij is de samensteller van de expositie Natura Artis Magistra. 

© Brabant Cultureel 2024


Dit artikel op Brabant Cultureel lezen?

https://www.brabantcultureel.nl/2024/05/09/de-natuur-als-leermeesteres-in-de-kunstcollectie-van-de-tilburgse-universiteit/

 

 

 

 

 

 

 

NATURA  ARTIS  MAGISTRA

15.04.’24 | 12.07.’24 

Tilburg University | Foyer aula – Cobbenhagengebouw, Warandelaan 2

Openingstijden – ma t/m vrij 8.00 | 18.30

 

 

 

 

 

 

 

Groepstentoonstelling  met schilderijen van Marianne van Hest, Lex van Lith en Jan Radersma
De natuur is nog altijd een leermeesteres, voor de kunsten en de wetenschap. Op Tilburg
University speelt het onderwerp een rol in onderwijs en onderzoek, alsook in de
kunstcollectie. Deze expositie toont het werk van drie kunstenaars die de natuur – in de
brede zin van het woord - op eigen wijze aan de orde stellen.

Bij de tentoonstelling verschijnt een kleine publicatie. Deze is verkrijgbaar bij de tentoonstelling en
te bestellen via a.m.t.vanhest@tilburguniversity.edu

De plattegrond van de campus is te vinden op de site:
https://www.tilburguniversity.edu/nl/contact/campus-map

Meer info – https://www.tilburguniversity.edu/nl/actueel/agenda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ODE AAN HET LANDSCHAP
in het
ZANDVOORTS MUSEUM

Periode
07.05.'21 | 21.08.'21

Raadpleeg voor de meest recente informatie de website van het museum
www.zandvoortsmuseum.nl


Kunstenaarspagina catalogus ODE AAN HET LANDSCHAP

 

 

 

 

 

 

Ode aan het landschap

Raadpleeg voor de meest actuele informatie de website van
het Zandvoortsmuseum www.zandvoortsmuseum.nl

Van 07.05.'21 | 21.08.'21

 

Foto: Daan Roosegaarde: WATERLICHT is een inspiratie voor de toekomst: hoeveel energie kunnen we dan ontlenen aan de beweging van het water in het geval we drijvende steden zullen gaan bouwen? Beleef de kwetsbaarheid en de kracht van het samenleven met water.

 

"Landschap betekent landstreek, landelijke omgeving; schilderstuk, geschilderd landschap”. De waarde van het landschap staat centraal. Na jaren van grootschalige ontwikkelingen, waarbij steeds meer landschap werd opgegeven voor stedelijke uitbreiding, infrastructuur, industrieterreinen en energieparken, lijkt het tijd voor bezinning. We hebben ons landschap hard nodig voor onze voedselvoorziening, recreatie, ademtocht en diversiteit. Voor kunstenaars is het inspiratie zowel als 'model'. Kunstenaars leggen al eeuwen lang het landschap vast.

Is dat aanvankelijk vooral als decor, vanaf de 17e eeuw wordt het landschap zélf het onderwerp. De komst van de spoorwegen en de uitvinding van verf in tubes in de 19e eeuw maakten dat kunstenaars hun atelier konden verlaten en buiten begonnen te werken. Het plein-airschilderen was begonnen.

Kunstenaars zoeken vaak de laatste 'ongerepte' hoekjes van ons landschap op. De leegte van de polders, de weidsheid van de stranden en de branding, het duinlandschap, langs plassen en rivieren. En enkelen kunstenaar onder ons kiezen het moderne 'rommellandschap' als onderwerp: industrie en stedelijk landschap, al dan niet vervallen of verwilderd. En ook nu nog ontstaan landschappen in het atelier, geschapen aan de hand van ideeën, herinneringen, schetsen of foto's van de werkelijkheid, waaruit een 'nieuwe wereld' wordt geschapen. Sommigen nemen het landschap zelf op de schop en creëren land-art.

Allen brengen hun eigen ode aan het landschap, met een waaier aan opvattingen, materialen en technieken. En zelfs met woorden, poëzie, die op deze expositie haar eigen geluid laat klinken.

De tentoonstelling ‘Ode aan het Landschap’ samengesteld door gastconservator Dolf Middelhoff in opdracht van het Zandvoorts Museum, toont het topje van een ijsberg aan landschapskunstenaars in Nederland. Er word een zo breed mogelijk spectrum geschetst van de vele kunstvormen die het landschap vormgeven, verbeelden of erop zijn geïnspireerd. Wij zijn de kunstenaars dankbaar voor hun deelname.”

 

 

 

 

 

 

A   JOY   FOREVER   #7
19.12.20 | 17.01.21

 

Bezichtiging op afspraak   |   06 22 800 638  |   info@luycksgallery.com


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 


TOUCH THE EARTH

Duo tentoonstelling Marianne van Hest en Frans Beerens

Luycks Gallery in Tilburg
14.04 t/m 21.05.2017

Opening  vrij 14.04.17   17.00 -19.00
Artist talk zo 14.05.17   15.00
Meer info: http://www.luycksgallery.com

 
 



Geïnspireerd door het werk van Marianne van Hest op de tentoonstelling "Touch the Earth"
componeerde Peter Hofland | Soundscapes deze video met geluidsfragmenten.
 https://vimeo.com/217476554

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 


RONDGANG
Kruithuis    |  Den Bosch

Van 15.01 t/m 19.02.2017
Opening 15.01 | 15.00 door Yvonne van der Velden, curator beeldende kunst Willem II Den Bosch

Groepstentoonstelling van 15 kunstenaars, waaronder Marianne van Hest, samengesteld door gastcurator Jan Radersma.

De plattegrond van het Kruithuis doet denken aan een doorsnede van de wereld. Het 17e eeuwse gebouw diende als munitieopslagplaats.
De zalen dragen er nog de namen van; de kanonzaal, de lontzaal, de granaatzaal etc.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met werk en statement van alle deelnemende kunstenaars.
Voor meer info over bezoektijden etc.: www.stokpunt.nl

 

 
 


 
 

 

 
 


Bijdrage van Marianne van Hest aan de catalogus die verschijnt bij de expo Rondgang in het Kruithuis Den Bosch.

 

 
   
 

 

Het geoefend oog

In het werk van Marianne van Hest  is sprake van  abstrahering, van reductie, van een sober,
welhaast donker gebruik van kleur dat een zekere zwaarte aan het werk verleent.
Het landschap is hier geen getrouwe afspiegeling van een bestaande werkelijkheid,
aan de oevers van een ven, maar eerder is het is een ode. Aan processen van groei en verval,
aan natuurlijke krachten die wij weliswaar kennen, zonder haar te doorgronden.
Wij zien een oppervlakte, een waterspiegel en we weten dat die immer anders is,
bewogen door de wind, door een vallend blad, door de spiegeling van een bomenpartij.
Fragiliteit is hier het onderwerp: de kwetsbaarheid van de omgeving,  van de natuur die
een kracht representeert die vele malen groter is dan wat de mensheid vermag.
Alle vooruitgang ten spijt.

Pieter Siebers, kunsthistoricus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marianne van Hest is geselecteerd voor De Grote Brabantse Kunstkalender 2017 en tevens voor De Grote NL17 Kunstkalender.

De Grote NL17 Kunstkalender 2017 / De Grote Brabantse Kunstkalender 2017 tonen op fiks formaat (30 x 34 cm, bijna drie kilo zwaar) elke dag het werk
van een hedendaagse Nederlandse  / Brabantse kunstenaar. De kalender biedt een podium aan 365 gerenommeerde én aanstormende kunstenaars,
designers, grafisch vormgevers, illustratoren, dichters, schrijvers, modeontwerpers, fotografen en architecten.
Door zijn afwijkende maat en eigentijdse inhoud is de kalender een musthave. Interessant voor de kunstliefhebber, maar ook voor de degene die zich
wil laten verrassen door het veelzijdige aanbod van de kunsten. 

De kalenders verschijnen medio oktober en kunnen o.a. gekocht worden in de boekhandels en bij Bol.com.
Voor meer info zie de aankondigingen hieronder.

   

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

 

 

ONDERWEG, is het nieuwe, rijk geïllustreerde kunstboekje van Marianne van Hest. Met tekstbijdrages van kunsthistorici Pieter Siebers en Ingrid Luycks. 

Uitgegeven januari 2016

 

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van 20 nov t/m 23 december '15 is mijn werk te zien in een groepsexpositie bij Gallery Luycks in Tilburg.
Getoond worden een aantal nieuwe werkjes uit de serie 'onderweg'. Van harte welkom!

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

Stichting Dawa Sherpa organiseert
BENEFIET KUNST EN DESIGNVEILING
 
Zondag 8 november 2015 wordt er vanaf 13.30 uur in gebouw 88 in de Spoorzone een grote kunstveiling gehouden om geld in te zamelen voor de Dawa Sherpa Foundation.
Samen met ruim 80 kunstenaars doe ik hieraan mee. Ik heb het olieverfschilderij Botanische Compositie III gedoneerd.
Bekijk op de site van de Sti Dawa Sherpa alle kunstwerken/kunstenaars.   www.stichtingdawasherpa.nl/category/veiling/

Prorgamma veilingdag
13.30 - 15.30 uur bezichtiging werken en performance Marius Boender
(intekenen via www.stichtingdawasherpa.nl).
15.00 uur opening door Marcelle Hendrikx, wethouder voor Cultuur gevolgd door Skype gesprek met Dawa Sherpa.
15.30 - 19.00 uur veiling, o.l.v. veilingmeester Patrick Becks.
19.00 - 24.00 uur eten en avondprogramma met Jeroen van Vliet, Peer de Graafmachine, Jacques Mees, Second Harvest, Josemieke Segers en Carel Burghout, Paul Nas, Rocco Vermijs, Martin Peulen (onder voorbehoud).
Entree avondprogramma donatie: € 5,00 - € 10,00 - € 15,00 - € 20,00 - € 25,00
Van 2 november t/m 7 november van 13.30 - 17.00 uur tentoonstelling van de werken in
Hal 88 / Spoorzone.

Dawa Sherpa Foundation
TILBURG - Meer dan 80 kunstenaars uit Tilburg en omgeving hebben werk beschikbaar gesteld voor een veiling in de Spoorzone / gebouw 88, op 8 november, waarbij de opbrengst bedoeld is om vier dorpen in Nepal, hoog in de Himalaya, opnieuw op te bouwen. De dorpen werden in april totaal verwoest door een aardbeving. Maritée Onderdenwijngaard van de stichting Dawa Sherpa hoopt liefst 200.000 euro op te halen voor haar goede doel.
Maritée Onderdenwijngaard (58) uit Tilburg is kunstenaar, ze geeftmet name les in kunst aan kinderen.

Facebook
Via vrienden kwam ze in contact met de 32-jarige Dawa Sherpa, een fotograaf, tevens gids voor langeafstandswandelaars die in de Himalaya willen rondtrekken. Dat wilde zij misschien ook nog eens. De twee begonnen via Facebook een correspondentie die een jaar duurde en die werd afgebroken door de aardbevingen van april. Dawa Sherpa was toen net op tocht in de bergen en ontsnapte aan de dood. Maritee richtte in mei eerst de stichting op, bedacht vervolgens de veiling.
https://www.facebook.com/Dawa-Sherpa-Foundation-1598485510399338/

Donating artists and designers:
Carolien Adriaansche, Ted Andriessen, Gijs Assmann, Maarten Baas, Deependra Bajracharya, Raymond Bakker, Theo Barten, Jan van den Berg, Arie Berkulin, Annelies Biesbergen, Joyce Bloem, Marius Boender, Paul Bogaers, Ellen Brouwers, Lily de Bruin, Gemma van de Bungelaar, Sander van Bussel, Jes van der Bijl, Sigrid Calon, L.J.A.D. Creyghton, Johannes van Dam, Camille Dings, Nicolas Dings, Cor van Dixhoorn, Jan Doms, René Donders, Anja Van Eersel, Maria van Ewijk, Studio Kiki van Eijk, Jacomijn den Engelsen, Maria van Ewijk, Huib Fens, Maarten Fleuren, André Geertse, Ton de Gouw, Marianne van Hest, Margot Homan, Toine Horvers, Hans Innemee, KitLing Jordens, Jan Karremans, Han Klinkhamer, Hanneke Klinkum, Geert Koevoets, Alexander Korsmit, Boudewijn Korsmit, René Korten, John Körmeling, Kunst fabriek Amsterdam, Theo Kuypers, Marjolein Landman, Pieter Latul, Ivo van Leeuwen, Karim Lessy, Hanne de Leuw, Jeroen de Leijer, Lex van Lith, Ana Luhulima, Studio Makkink en Bey, Eddy Manuhutu, Carola Mokveld, Willem van de Nadort, Hans Noordhoff, Marianne van Nunen, Annette Paulsen, Martin Peulen, Carola Popma, Anna Reinders, Antoon Renders, Karin van der Riet, Ru van Rossem, Paul van Rijswijk, Marleen Rijvers, Leonie van Santvoort, Marjolein Schalk, Paul Scheepers, Karin Schreppers, Josemieke Segers, Lucas Silawanebessy, Roel Sloot, Reinout van Vught, Emile Waagenaar, Marcel Wanders, Lawrence Weiner, Tine van de Weyer, Niko de Wit, Gerdien Wolthaus Pauw, Caro van de Wijer, Pieter Zandvliet, Bart van Zummeren.

 

 

 


Botanische Compositie III

 

 

 

 

 

 

 

 

Never Ending Art Trip / 2607 photographs / 2008 - 2015
Kunstproject van kunstenaar / fotograaf André Smits

Artist In The World
Voor dit fotoproject worden kunstenaars en kunstwereld gefotografeerd in de werkruimte. Met de ruggelings gepresenteerde personages kijkt de beschouwer in het stille beeld mee naar wat of waar gekeken wordt. Een Never Ending Art Trip. Wat in kleine kring is begonnen heeft zich inmiddels verspreid naar o.a. Amerika en Israël en neemt steeds meer de vormen aan van een reis die haar neerslag vindt in een aaneenschakeling van gefotografeerde rugfiguren die een volgende doen vermoeden.
http://www.artistintheworld.com/html/artist_0121.htm


Vanaf 19 september 2015 is er in tentoonstellingsruimte Park aan het Wilhelminapark in Tilburg een presentatie te zien van dit project met de foto's die André Smits maakte in de ateliers van Tilburgse kunstenaars. Tevens toont hij zijn tekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

klein1
klein2

 

 

 

 

streep

 

 

 

 

kunst1kunst2Sleutelbloem II, 2014, 30 x 90 cm  

kunst3

Dit is een sferisch schilderij... Op een bekend panoramisch formaat namelijk een hoog en drie breed. In dit geval 30 x 90 cm maar het werkt net zo goed op 90 x 270 cm. Ik schilder zelf ook veel in die verhouding omdat het de weidsheid van het landschap benadrukt. Voor mijn gevoel danst Marianne van Hest met haar onderwerp. Ze raakt het aan en beweegt weer verder. Maar nooit raakt ze uit contact, hoe fragiel en dun de verbondenheid ook lijkt te zijn. Dat ijle zit ook in de vegetatie zelf, namelijk zeldzame in sommige gevallen ver-dwijnende plantensoorten. Als je goed kijkt is haar verfgebruik veel minder willekeurig dan een eerste blik doet vermoeden. De gelaagdheid in de achtergrond en het gebruik van verf en terpentine om een nonchalante 'vlekkerigheid' te creëren in de huid van de bloemen dient de ragfijne aard van stuifmeel, pluis en pollen. Ik heb in het Kröller Möller altijd met veel bewondering naar de verwelkte bloemen van Mondriaan gekeken, zulke prachtige virtuoos geschilderde observaties van verval. Hier gebeurt iets vergelijkbaars namelijk dat ik in contact kom met m'n eigen eindigheid. Zoet en melancholisch tegelijk. Die kleuren doen dat: een zwarte aarde tegen een lucht die nog een beetje gonst met geel en in stilte een laatste gesprek met de planten voert voordat het echt helemaal donker is.....

Copyright 2014: Anutosh (achtergrond en archief)

 

 

 

 

 

 

 

 

Galerie de Kunstkamer